Hayvan Kesimi -2

13 Haziran 2009 tarihinde yayınlandı. görüntülenme Mukayeseli Fıkıh Müzakereleri

Dinle. Şimdi ondan sonra “innehu le fısk”(ENAM 121) da “cümle-i haberiye”dir. Cümle-i haberiye fiil cümlesi üzerine atfedilmez. Türkçede de atfedilmez. Nasıl bir cümle kuralım? Bunu şey yapalım bak, bu cümleyi: “ve la te’kulu mimma lem yuzkerismullahi aleyhi: Allah’ın adı anılmamış olanlardan yemeyin”(ENAM 121) ya “çünkü” katacaksın yada “fısk” olarak diyeceksin. Ya hal yapacaksın

Yahya: Atıf olaray düşünürsek “ve”yi..

Abdulaziz Hoca: “Ve çünkü” demen lazım, bir ilave yapacaksın. Evet. Ve demeden de o atıf yapılıyor türkçede. Şimdi onun türkçesini oluşturmakta zorluk çekiyoruz, çünkü arapçanın yapısı farklı bu farklı.

Mehmet Hoca: Türkçede “ve” demesekte olur arapça da olmaz

“Ve” demeden de oluyor ama gene orada ya “hal” koyacaksın yada illet koyacaksın. Şimdi burada diyor ki;”ve innehu fısk” üzerine atfedilemediğine göre yapılacak tek şey var bunu hal yapmak. Ama bazı yerlerde görüyoruz ki bunu iptidaiye yapmış oluyorlar. İptidaiye de yapılamaz, bu konuda bir yazı vardı onu okusana. Yani Fahreddin Razi ile Yarabu Kuran’da. Fahrettin Razi kiminle tartışıyordu okunuda? Birileriyle tartışıyordu. İmam Şafi’nin yanlış fetva verdiğini söylemek isteyenlerle tartışıyordu. Bu kitap Muhiddin Edderviş diye bir zatın Yarabul Kuran şeklinde yayınladığı kitabın üçüncü cildi. Evet, Yemame’de basılmış. Yani bu çok eski bir zat değil ama güzel hazırlamış şeyini. 1992’de basılmış bir kitap. Yine bu ayetle alakalı olarak “Razihi kitabihi menakıbuş Şafii”. Razi’nin Menakıb-i Şafi diye bir kitabı varmış. Orada zikretmiş Fahreddin Razi. “Enne meclisen dammehu ve cemaaten minel Hanefiyye”. Yani bir toplulukta Hanefiler’den bir gurupla birlikte olmuş. “Ve ennehu zannu enne kavle Şafiin bi hille ehkimet tesniyetin merdudun bi kavli teale ve la te’kulu mimma lem yuzkerismullahi aleyhi innehu le fısk”. Bunlar zannediyorlar ki Şafi’nin besmelesiz kesilen hayvan da yenir şeklindeki görüşü En’am 121.ayete aykırıdır. Yani Allah’ın ismi anılmadan kesilenleri yemeyin, çünkü o fısktır diyor ya Hanefiler. Fahreddin Razi diyor ki;”Ve kuntu lehum: hanefilere şöyle dedim” diyor. “Ha delile fiha: bu ayette sizin için hiç bir delil yok”. Yani bu ayete dayanarak böyle bir şey söyleyemezsiniz. “Ven hiye huccetuluş Şafi: aksine bu ayet Şafi’ye delildir”.”Ve zalike le ennel vav ve leyse atfi”.  “innehu le fısk” daki “vav”, onun için ben ikide bir sana diyorum “vav”ı almışlar mı? Yok “vav”ı almamışlar. Buradaki vav atıf için olamaz. “Li tehaliful cumleteyni ismiyetin vel fa’liyeti: bu isim ve fiil cümleleri birbirlerine mualif” yani fiil cümlesi inşaiye, isim cümlesi ihbariye. Arada bir muhalefet var. Ondan dolayı bu atıf olmaz. “Ve lel istiaf” bu vav cümle başı da olmaz. Yeni bir cümlenin ilk harfi de olmaz, istinaf için olmaz. “Ve enne aslel vari en terbıta ma ba’dehe ima kable: çünkü “vav”ın ana görevi sonraki ile önceki arasını bağlamak” türkçede bağlaç diyoruz ya, ana görevi bağlaçtır. “Fe bakye ente kune lil hal: o zaman tek ihtimal kaldı “vav”ın hal için olması”. “Fe tekune cuünnetül hali mukayyedeten lin lek: o zaman hal cümlesi neyh ile mukayyet olmuş olur”. Yani o nehy hangi halde nehy. Yemenin ama hangi halde olan yemenin? Allah’ın adı “yuzker”in hali olmuş oluyor. “Lem yuzker” ama hangi halde “lem yuzker”? Fısk olduğu halde “lem yuzker”. Allah’ın adı anılmamış fasıklık olsun diye anılmamış. Yani özel sebebi var. Yani putunun adını anıyor, Allah’ın adını onun için anmıyor. Başka bir şeyi yok. O fasıklık da Allah’tan başkası adına kesmektir diye geçiyor ya. Şunu bir tamamlayayım. “Vel mana” zaten bu söylemiş bizim şey yapmamıza lüzum yok.”La te’kulu minhu fihaleti kevnihi fıskan: fısk olması halinde yemeyin diyor”. “Ve mefhumuhu: bundan anlaşılan”,”cevazul eklı valem lekum fıskan: eğer bu kesin fısk olarak yapılmamışsa yenir”. Besmele şartı yok yani. Fısk olarak yapılmamışsa yenir. İşte Allah’tan başkası adına kesilmemişse yenir. Esasen de bakın yani, bir domatesi kesmekle bir hayvanı kesmek aradında ne fark var yemek için. Ama işi tutarda ibadet haline dönüştürürseniz Allah’tan başkasına, o zaman işin rengi tamamen değişir. Domates de olsa o zaman haramdır.

Mehmet Hoca: Mezbaada kasaplar kesiyor ona bir şey yok.

Abdulaziz Hoca: Onda bir şey yok. Geçende birisi söylüyor, adam şey kesiyor, diyor ki gittim burada bir veteriner hekim söyledi Bursa’da diyor ki; adamlara diyor söylemişle ki- tavuk kesiyor- illa besmele ile olacak. Adam bis, bis,bis..adamın diyor dudakları patlamştı. Ya diyor bu zulüm yapılır mı? Akşama kadar diyor habire su içiyor.

Yahya: Sayılı dakika içinde 1000’e yakın tavuk kesiyormuş seri kesim yapılan mezbaalarda. Bunun diyor, hani makinaya basarken besmele çekmesi yeterli görüşü de yanlıştır. Hepsine tek tek kesilmesi lazım, bu yüzden ilk kesilen tavuk helal geri kalan hepsi diyor şeksiz şüphesiz haramdır.

Abdulaziz Hoca: Kim diyor? Gıda raporunda mı diyor? Bu adamları Türkiye’den sürsek olmaz, bunu dünyadan sürmek lazım. Bir başka gezegene göndermek lazım. Bunları başka bir gezegene, Mustafa Bey. Bunları başka bir gezegene gönderelim Türkiye’de kalmasın. Yani şimdi Avrupa’ya göndeririz gene gelirler buraya.

Yahya: O yüzden şeyde besmele ile düğmeye basmak da yeterli değil. İllaki her bir hayvanın başına ayrı besmele çekilmesi gerekiyor. Onun için mi veteriner hekim diyor; adamlar başında bis,bis,bis..

Yahya: Herbirinin başına. Ama dakikada bin küsür tavuk. Beceremezler mümkün değil yani. Bis,bis,bis dese bile olmaz yani. Bir dakikada bin defa diyemez.

Katılmcı: Hıristiyanların ayinlerindeki o yufka da haram olur.

Abdulaziz Hoca: Tabi canım, o Allah’tan başkasına şey yapıldığı zaman. Şeyd de öyle Budistler getirip de şeylerini takdim ettikleri zaman yiyemezsin onları yani. Zaten bak dikkat ederseniz bak burada “ma” denmesinin sebebi odur. “Mim ma lem yuzkerismullahi aleyhi”(ENAM 121), “ma”.

Katılmcı:Tavukların kurban edilmesi gibi bir şey müşrikler yapmış mı.

Abdulaziz Hoca: Burada “En’am” geçiyor.

EnesHoca:”Ve innehu” daki “hu” zamiri “fıskan gayrihi” aletinin delaletiyle “ma”ya gitse daha doğrudur. “mim ma lem yuzkerismullahi” deki “ma” ya. “Ma” ya göndermemiz gerekiyor.

Abdulaziz Hoca:Evet, bu ifadelerden sonra “ma”ya gönderilmesi gerekiyor. “Ve ma te’kulu mim ma” o “ma” ya gitmesi lazım “hu” zamiri, doğru. “O şeyden”.

Yahya: Razi şey yapmış “ke innehu cealen ma lem yuzkerismullahi fi nefsihi fıskan”.

Abdulaziz Hoca: Hah! Tamam. Yani fasıklık olduğu halde olan şeyden yemeyin. Adam isterse putuna sunmuş olsun, isterse neyine sunarsa sunsun. İster hayvan olsun ister elma olsun, ekmek olsun farketmez.

Enes Hoca: O hayvanın adı fısk değil mi? Fısk burada isim, o hayvanın adı. “fıskan uhılle li gayrillahi”(ENAM 145) var ya.

Abdulaziz Hoca: O “ma”, neyse yani.

Mehmet Hoca: Yemek herşey, o zaman Allah adına takdim edilen Peygamber(sav)’in hadisininde gerçek olduğu ortaya çıkıyor.

Abdulaziz Hoca: Hangisiydi o?

Mehmet Hoca: O sinek olayı.

Abdulaziz Hoca: Sinek de olsa farketmez ki. Sen Allah’tan başkasına tazim ediyorsan..

Yahya: Konu açıldı mı sürekli şey sorusu soruluyor Hocam. Hani o türbelerde kesilen hayvanlar o hükme girermi diye.

Katılımcı: Direk insanın aklına o geliyor.

Abdulaziz Hoca: Ya şimdi türbelerdeki kesilenlerde ikinci türlüsünü bilmiyorum, benim şu ana kadar bildiğim o sadece mekan olarak gidiyor. Orada bir bereket bekliyor. Yoksa onu bismillah diye kesiyor.

Yahya: Öyle kesiyor da, niye orada kesiyor?

Abdulaziz Hoca: O fiil, oraya gitmiş olmaları hoş değildir ama bu insanlar oraya..

Katılımcı: Bazıları şey de diyor. Çünkü lider falan geldiğinde kesilen hayvan..

Abdulaziz Hoca: Birisi geldiği zaman kestikleri zaman da falancaya diye kesilmiyor, Allah bismillah diye. Şunun adına diye kestiklerini ben şu ana kadar duymadım. Zaten orada onlara ibadet eden yok

Mehmet Hoca: Hatta tekbir getirirler.

Abdulaziz Hoca: Tekbir getirirler. Onun gelmesini önemsediği için, yoksa ona kesmiyor yani. O vesileyle kesiyor ama ona kesmiyor.

Mehmet Hoca: Mekke müşriklerinden az bir farkla kurtarıyorlar.

Abdulaziz Hoca: Burun farkıyla.

Katılımcı: Kesilirken onu ibadet gibi değerlendirenler var.

Yahya: Orada olması gerektiğine inanandığı için onu yapıyor yani.

Aynı Katılımcı: Orada gidip kurban kesmeyi ibadet olarak değerlendiriyor.

Yahya: Orada yapılacağına inandığı için.

Aynı Katılımcı: Yani o ciddi bir sıkıntı oluyor o zaman. Her ne kadar kendilerine Allah..

Abdulaziz Hoca: Hayır şimdi burada olayın iki yönü var. Bir, o hayvan harammıdır? Bir yapılan işlem nedir? Tapınma mı dır.

Katılımcı: Şey diyor mesela; Eyüp Sultan’a adak adadım şeker dağıtıyorum.

Abdulaziz Hoca: Çünkü orada “fıskan” kelimesini öbür tarafta AllahTeala açıklıyor, diyor; “ev fıskan uhille”. “Uhille” ne demek? Sesin yükseltilmesi değil mi? “li gayrillah”: Allah’tan başkası için ses yükseltiliyor. “Bismillat”, “bismiluzza” diye Lat’ın adına, Uzza’nın adına, falanın adına diyorlarsa, işte o zaman haram olur.

Mehmet Hoca: Ama burada iki hüküm halinde. Hayvanın yenmemesi..

Abdulaziz Hoca: Konumuz hayvan yenir mi yenmez mi? Ama gidip orada kesmeleri gerçekten artık öyle bir noktaya getiriyor ki tam bir adım daha atsalar küt diye aşağıya düşecek.

Yahya: Abdullah’ın dediği husus çok daha önemli. Yani ben burada adadım diyor onu, duasının kabul olması için veya kabul olduysa onun şükrü için o işi yapıyor yani. Buraya geldiğim için benim işim oldu o zaman buraya adadım, burada keseceğim.

Katılımcı: İşte çocuğum sınavı kazandı diyor mesela..

Yahya: Oraya geldiği için kazandığını düşünüyor.

Aynı Katılımcı: Yada anlatıyorlar, işte şeker dağıtıyormuş. Niye? Sınavı kazanmış veya istediği olmuş, onun için adamış daha önceden şeker dağıtıyor. Mesela orada gelenlere.

Yahya: Riskli yani.

Abdulaziz Hoca: Neyse, ben yani onların adına olduğunu şahsen şu ana kadar rastlayamadım yani. Öyle yapıyorlarsa haram olur.

Katılımcı: Şimdi benim öğrencilerimden bir tanesi söylemişti. Dedi ki; o şeylerden, artık hangisiyse. Galip Dede tepesi diye bir yer varmış meşhur. Hocam dedi biz dedi oraya gider kurban keseriz. Ne bileyim bir nişan olur, ya bir şey olduğu zaman. İşte oraya gider keser ve oradakilere dağıtırız falan dedi. Yani oradaki şeylere. Dedim ki; siz dedim bunu hani evinizde kesseniz olmaz mı? Evinizde kesip, ne düşünüyorlar söylesin diye. Olur mu Hocam dedi. Orada kesilmesi lazım dedi. Çünkü dedi, onun dedi kabul olması için orada kesilmesi lazım. Şimdi buradaki o yaklaşım, artık oraya bir kutsiyet ifade etmesidir. Yani oradaki illa, işte Galip Dede’nin adına..

Katılımcı: Oraya gidip dua etmek gibi bir şey.

Bir Önceki Katılımcı: Ora kutsiyet ifade ettiği için sıkıntı. İnsanlara sorduğun zaman zaten ben bunun adına demiyor ki, demezler de.

Abdulaziz Hoca: Bak şimdi, siz öyle diyorsunuz da bu insanlar hükümlerini bu kitaplardan öğreniyorlar. Bak şurda ne var bak; “filan işim olursa cuma günü oruç tutayım vaya şu mahaldeki filan fakire şu elimdeki parayı vereyim”. Elindeki parasını tahsis ediyor fakiri tahsis ediyor. “Diye nezir eden kimse o işi görüldükten sonra herhangi bir günde oruç tutabilir veya herhangi bir yerdeki diğer fakire o paranın mislini verebilir. Yani şimdi bir mekan tayinini, bunlar bir kere prensip olarak caiz görmüşler tamam mı? Bak mesela “bir kimse cuma günü oruç tutayım veya beytül makdiste şu kadar rekat namaz kılayım veya bu parayı cuma günü filan beldede filan fakire vereyim diye nezrettiği halde buna muhalif olarak başka bir günde oruç tutsa veya başka bir mescidde o kadar rekat namaz kılsa veya o miktarda başka bir parayı başka bir beldede başka bir fakire verse nezrini ifa etmiş olur” Yani oraya gider gitmez diye bir şey yok. Şimdi bu kitaplardan o çıkıyor. Yani mutlaka oraya gitmelidir değil de bunu okuduğu zaman falan yere de giderse olur dedimi demek ki oraya gitsek daha iyi olur diye anlıyor insanlar burada.

Yahya: Şimdi doğru mu yani?

Abdulaziz Hoca: Bir takım mekenları, şey olarak mesela kurban olarak C.Hakkın mekan belirlediği yer sadece harem dahilidir. O da hedy kurbanıyla alakalıdır. Yani hac kurbanıyla alakalıdır. Kurban bayramı kurbanıda orada kesilebilir. Ki Peygamberimiz de kesmiştir öteden beri, taa eskiden beri kesilmiştir, onu inşallah kurban dersini ayrıca yaparsak orada, çünkü oraya bir girdik mi saatlerimizi alır.

Katılımcı: Yanlız bu Fatih Hoca’nın dediği şeye biraz benziyor Hocam. Yani bir putun şeyinde götürüp kesme, bir de alanda kesme.

Abdulaziz Hoca: O bakın Allah’tan başkası adına, ama burada sizi haklı kılan şu var: mesela bir “ve ma zubiha alen nusub”(MAİDE 3 var, bir de “ev fıskan uhille li gayrılillah”(ENAM 145) var. Onun için mesela “alen nusub” meslesi benim zihnimde henüz tam netleşmiş değil. O “nusub” dediğiniz taşlar. Taşları yatırıyorlar orada. Hertarafta var yani, kurban kesmek için dikilen taşlar. Bir de şey var: ahirette “nusub”a koşanlar gibi koşarlar diye bir ayet var “ke ennehum ila nusubin yuidun(MEARİC 43)” sanki taşlara koşan insanlar gibidir. Niye? Çünkü birisi onun üzerine getirip kurban kesecek gibi oldumu herkes üşüşüyor ki pay alsın. Herkes oradan koşuyorlar, aman payım kaybolmasın. Şimdi o nusub, sunak diyorlar değil mi ona? Sunak dedikleri şey. İşte şimdi bu insanlar da buralları sunak haline getirmişlerse, işte bu nusuba benziyor gerçekten. Bunun üzerine biraz durulması lazım.

Katılmcı: Hocam Rad suresi 33.ayeti kerime, mealen okuyuvereyim; böylece her nefsin bütün kazancı üzerine gözetici olan zat hiç inkar edilir mi? Tuttular Allah’a ortak koştular. De ki; söyleyin bakalım onların isimlerini. Ona yeryüzünde bilmediği bir şey mi haber vereceksiniz yoksa manası yok sırf zahiri bir laf mı?

Abdulaziz Hoca: Bu başka. Bu konumuzla alakalı değil.

Aynı Katılımcı: Kutsamakla ilgili.

Abdulaziz Hoca: Evet, onların adlarını söyleyin deniyor.

Yahya: Meale o kadar da şey yapmayın falan deniyor. “Semmu hum” onları kutsayın diye çıkmaz ki manası.

Abdulaziz Hoca: Orada kutsama yok.

Yahya: Onları bir adlandırın balkalım hadi.

Aynı Katılımcı: Sadece isimlerini..

Yahya: Hayır isim verin onlara, nedir bu yaptığınız diye soruyor.

Abdulaziz Hoca: Onlara bir isim verin bakayım. Bu o değil, başka bir konu, başka bir olay bu. Mealle ilmi çalışma yapılamaz, o mümkün değil. Meal işte sana biraz kuranı kerimden tad verir zevk verir falan ama bak şurada görüyorsunuz deminden beri bir tek ayete verilen yanlış meallerden bahsediyoruz. Allah’a şükür ki ayetin kendisi burada da bahsedebiliyoruz. Ayetin kendisi olmasaydı mealleri olsaydı ne yapacaktık? Dolayısıyla bazıları mealden tutup da hüküm çıkarıyorlar, bu asla olmaz. Bir kere o meal doğru mu değil mi ona bakmak bir lazım. Bir de bir tek ayetten hüküm çıkarılmaz, ilgili ayetleri bulacaksın ilişkiyi kuracaksın ondan sonra çıkaracaksın. Şimdi mesela buna bir örnek verelim de dinleyenler işte bizim daha önceki dersleri dinlemeyip de ilk defa gelenler için biraz zor gibi gelebilir. Yani tekrar tekrar anlaşılması için tekrarda fayda var. Mesela Peygamberimiz(sav) diyor ki; “Allah size Safa ile Merve arasında say etmenizi farz kılmıştır” diyor. Allah farz kıldı. E Peygamber(sav) burada Allah’a iftira mı ediyor? Nerede yazılı Allah’ın farz kıldığı? E şimdi Safa ile Merve arasındaki say meselesine bakarsan,diyor ki AllahT.; Bakara 158 “İnnes safa vel mervete min şeairillah: Safa ile Merve Allah’ın şaairindendir” Allah’a ibadet için konulmuş nişanelerdendir. “Fe men haccel beyte evı’temera fe la cunaha aleyhi: kim hac ve umre yaparsa o ikisinde dolaşması(srasında koşması, gidip gelmesi)nda bir günah yoktur”. Bir günah yoktur dediğin zaman bunun sevabı vardır anlaşılır mı? Yapmazsan daha iyi ama yapsan da bir zararı yok, öyle değil mi? Bir tünah yok yani, bunda bir günah yok dersin. Sevap var değil. E şimdi bu ayete dayanarak hüküm vermeye kalksak ki bizim ulema öyle yapmış. İşin içinden çıkamamış.

Enes Hoca: Ticaret yapsanız günah olmaz diye var ya.

Abdulaziz Hoca:Hac sırasında ticaret yapsanız günah olmaz.

Enes Hoca: Yapmasan da olur.

Abdulaziz Hoca: Yapmasan da olur. E şimdi bu ayeti kerimeye bakarak sen şey yapıyorsun. Nasıl çıkarıyorsun? Peygamberimiz “inna kad farada aleykum say’a fesau” diyor. “Allah size sa’yı farz kıldı, say edin”. Bu ayetten çıkmaz.

Yahya: O zaman çelişiyor. Ya hadisi atacak ya ayeti atacak.

Abdulaziz Hoca: Kardeşim bir tek ayetle hüküm verilmez ki. Şimdi sen bu ayetten anlarsın ki müslümanlar Safa ile Merve arasında say etmiyor, bunu günah sayıyorlarmış. Allah da diyor ki bu günah değil. Sen bu ayetten müslümanların hac ve umre sırasında say etmediklerini anlarsın kesin olarak. Ondan sonra Bakara 196’da ne diyor C. Hakk:” ve etimmul hacce vel umrete lillah: haccı ve umreyi tamamlayın” demek bir eksiklik var ki tamamlıyorsun. E umre ne den ibaret? Tavaf ve say! Tavaf yaptıkları belli ayetlerden. Yapmadıkları say. Öyleyse “etimmu”da emredilen say’ı yapın demektir. O zaman farz olmuş oluyor. Hacda da say yapmadıkları ayetten belli. Çünkü “fe men haccel beyte tamara fela cünahe aleyhi”. O zaman “etimmu”nun, hacının da say yapması Allah’ın emri olmuş oluyor. İşte iki ayeti birleştirmezsen Hz.Peygamberin sözü bir tarafta kalır, sanki Peygamber başka bir şey söylemiş. Zaten mezhepler öyle söylüyor. Peygamberimiz vacip kılmıştır diyor. Ya Allah’tan kork ya, Peygamber ayrı şari, Allah ayrı şari. O zaman resul değil ki bu. AllahTeala demiyor mu “ma aler resuli illel belag”MAİDE 99). Resul değilsen o zaman Allah’ın yanında ikinci bir haşa ilah gibi algılıyorsun. Böyle saçmalık olur mu? Anlatabildim mi? Yani bir tek ayetle hüküm verilmez kardeşim. Bir tek ayetle hüküm vermeyi bırak, tutmuş ayeti parçalamışlar, ayetin içerisini parçalamışlar. İlişkilerini bozmuşlar. Niye? Besmele ile kesilmeyen hayvan yenmez demek için. Daha sonra şey yaparız ama ders bitmeden şunu da mutlaka bir okumamız lazım. Herhalde önümüzdeki hafta da bu konuya devam etmemiz lazım. Çünkü bu konu tam olarak pişmesi gerekiyor. Bir tek cümle olarak şey yapayım. Kurbana girmeyeceğiz ama kurban ile ilgili ayeti okumamız lazım ki mesele anlaşılsın.

22.sureyi açın. 34.ayet. Çok sayıda ayet var da ben sadece bunu alayım, bu yeter şindilik yani şu anda bu yeter. Diyor ki AllahTeala burada ; “ve li kulli ummetin cealna menseken: her bir ümmet için mensek,nüsuk, kurban ibadeti oluşturduk”. Neden bu ibadet oluşturulmuş? “Li yezkurusmallahi ala ma razakakum behimetil en’am: Allah’ın onlara rızık olarak verdiği behimetil enam üzerine Allah’ın adını ansınlar diye”. Allah’ın adının anılması için ihdas edilen bir kurban ibadeti var o kadar. Öbürlerinde o zaman Allah’ın adının anılması şartı yok.

Yahya: Çünkü ibadet değil.

Abdulaziz Hoca: İbadet değil. Onun için şu çayı içmek ne ise falanca hayvanın etini yemek de o dur. Bu çayı içerken besmele çekmenin hükmü ne ise o da aynıdır. Çekersen tabiki çok güzel olur. Ama farzdır diyemezsin kardeşim. Bu çayı demleyen bir gayrı müslim olduğu zaman içilmez diyemiyorsan, o hayvanı kesen gayrı müslim ise yenmez diyenezsin. Çünkü Allah öyle bir şart koşmamış ki. “Yezkuru” derken faili inanan insanlar. Ummet, onlar çeksinler. Allah’ın adını behimetul enam üzerine. Yani hayvanlardan enam cinsi üzerine. Yani koyun, keçi, sığır deve. Bu dört hayvan dışında kurban olmaz. Çünkü Allah bunun için bunu meşru kılmış.

Yahya: Amaç o zaten.

Abdulaziz Hoca: Amaç o.

Yahya: Yemek yemek yada fakir doyurmak falan değil yani.

Abdulaziz Hoca: Amaç bu. Ondan sonra zaten Allah bunu yemeye de müsade etmiş. “fe kulu min ha” demiş, başka yerde “ve at’ımul kania mu’terr”(HAC 36) demiş, yada öbür ayette demiş. Siz de yeyin, yedirin de demiş. Buradan akla gelir; ben Allah için kestim ne yapacağım? Yenmez de diyebilirsin, bu Allah’a verilmiş bir şeydir nasıl yiyeceğim? İşte Allah bu müsadeyi de vermiş. Bitti. Yani hayvan üzerine besmeleyi çekmek için Allah’ın oluşturduğu bir ibadet var. E şimdi öbürü de tutuyor bir ibadet oluşturuyor ki Allah’ın adı anılmayacak kesilirken. İşte bu Allah’a iftira olmuş oluyor. Sen bunu onaylarsan müşrik olursun. Zaten ayette “inneş şeyatine le yuhune ila evliyaihim li yucadilikum ve in eta’tumuhum innekum le müşrikun”(ENAM 121) diyor. Yani ya canım bak biz Allah’a da kesiyoruz puta da kesiyoruz ne var ki ya der. Ne var biz de kesiyoruz Allah’a. Bugün biz de Allah’a inanıyoruz, aynı şeyi söylüyor.

Yahya: Şafi diyor ki orada; “lev radıytum bi hazihi zebihati li zubihat alesmi ilahiyetin emsal fe kad radiytum bi ilhiyatiha ve zemku şek”

Abdulaziz Hoca: Bak şimdi Şafi onu rahat söylüyor. Niye rahat söylüyor? “İnnehu le fısk”a doğru mana verdiği için ayetin kalanı Şafi’yi rahatsız etmiyor. Ama öbürleri “ve innehu le fısk”a mana vermediği için ayetin kalanını öncesiyle kesmek araya bir rivayet uydurmak, anlamları tamamen bozmak mecburiyetinde kalıyorlar. Ama Şafi’nin hatası ne? Şafi, onu söyleyen Şafi diyor ki; müslüman kesmesi lazım bu hayvanı. Neredn çıkarıyorsun? Delilin ne? Oraya kadar doğru söyledin oradan sonrasını devam etsene. Onu nereden çıkarıyorsun?

Mehmet Hoca: O dönemde Şafi’ye başka bir yere sürgün ederler.

Katılmcı: Hocam bu iş sanki öyleye benziyor ki bir sektör oluşuyor kafirlerle müslümanlar arasında..

Abdulaziz Hoca: Bu işin içine siyaset karışmış. Bu çok kesin.

Katılımcı: Şafi’nin sürgün yediğini biliyoruz.

Abdulaziz Hoca: Şimdi, bunu sık sık tekrarlamakta büyük fayda var. Bizde oluşturulmuş bir şey var. Emeviler tukaka, ondan sonrakiler baştacı. Nasıl olsa Emeviler’den bize gelen kitap yok. İslami ilimleri tamamen bozan Abbasiler’dir. Çünkü Abbasilik bir İran projesi olarak ortaya çıkmış. Hala İran’ın bir takım inançları bizd sanki doğruymuş gibi yürüyüp gidiyor. Malesef. İşte onları temizlemek lazım. İşte onu inşqllah C. Hakk lutfeder. Müslümanlar bunu inşallah bir gün anlarlar. Şimdi adamlar daha en başta müslümanların bilmediği bir kelimeyi kullanıyorlar: zındıklık diye bir kelime kullanıyorlar. E o zındıklığı da selefe muhalefeti zındıklık sayıyorlar. Kuran ve sünnete muhalefeti değil, selefe muhalefeti. Demek ki bu adamlar bir fıkıh oluşturmuşlar

Yahya: Divan-ı zenadika diye bir şey var

Abdurrahman: Divanı zenadikalar var. Onlar alimleri karıştırmıyor, kendisi veriyor cezasını

Yahya: İstiklal mahkemeleri gibi bir şey

Abdurrahman: Siyasiler veriyor kararı. Kimse karışamaz. Ulema karışamıyor divanı zenadikaya.

Abdulaziz Hoca: Ulema karışamıyor.

Abdurrahman: Evet. Mürtedleri, zındıkları ben yargılarım.

Abdulaziz Hoca: Özel mahkemeler kuruyorlar bunlar. Adamların kitaplarını yakıp yıkıyorlar. Adamlar demişler ki bak, ben şimdi şeyden de şüpheleniyorum: Şafi dedi diye bize sundukları İmam Şafi’nin mezhebi olmayabilir. Bunların kitaplarına da müdahale etmişlerdir çok büyük bir ihtimalle. Çünkü bakıyorsun kardeşim, yukarıdan bakıyorsun gelişi başka, aşağısı başka. Bu adam ya deli olması lazım, fıkıh kitapları öyle yani.

Katılmcı: Başından sonuna kadar getiriyor İmam Şafi son anda..

Abdulaziz Hoca: Son anda nasıl kıvırırsın bunu ya.

Mehmet Hoca: Bununla ilgili mesela Suyuti’nin 500 tane kitabı olduğu söylenir bize, en büyüğünü 500 cüneye kadar alıyor, 350 dolar falan oluyor. En küçük kitap 5 cüney. Yani 2,5-3 dolar civarında. Gününe şey yapmış bizimkiler. Doğduğundan öldüğüne kadar güne böldüğünüz zaman bugünkü A4 kağıdıyla 42 sayfa.

Abdulaziz Hoca: Her gün 42 sayfa kitap yazmış.

Mehmet Hoca: Onu yazması gerekir.

Yahya: Yazmadığı alan yok ki. Müzikle ilgili bile kitabı var.

Abdulaziz Hoca: Bu iftira olduğu belli.

Mehmet Hoca: Besbelli. Bir insanın 42 sayfa A4 kağıda..

Abdulaziz Hoca: Şimdi öyle anlaşılıyor ki bir Maliki diye, bir Şafi diye, bir Hanefi diye, bir Hambeli diye mezhep oluşturmuş Abbasiler döneminde. İnşallah bunun tarihi şeyini de ortaya koymak nasip olur. Bu sadece zihnime gelen. Ondan sonra ona muhalefeti de zındıklık saymışlar, bunu için özel mahkemeler kurmuşlar öldürmüşler. Adam diyor ki; bu zahiren mümin ama batınen kafir diyor. Birisi de diyor ki; hem zahiren hem batınen mümin diyor. Ama tevbesi kabul edilmez diyor. Çünkü tevbe edeceği günah yok ki neye tevbe etsin. Ondan sonra diyor ki, bak onunla da kalmıyor karısı, kızı cariye olarak alınır diyor, oğulları köle alınır, tüm malları da fey olarak alınır. Adamı tümüyle bitiriyorlar. Niye? Selefe muhalif görüş ortaya koydu diye. Yani demiş oluyorlar ki müslümanlara; din mi istiyorsun? İşte bu! Ya buna razı olursunuz yada işte böyle yaparız.

Yahya: Bu ülkeye din gelecekse onu da biz getiririz.

Abdulaziz Hoca: Hah! Aynen o. Din işte bu. Şimdi bizde aradan geçen asırlarda öylesine kanıksamış ki bugün müslümanlar Şafi’nin, Maliki’nin, Hambeli’nin aleyhine konuştuğun zaman sanki kuranın sünnetin aleyhine konuşuyormuşsun gibi geliyor. İşte ortada ayet. Ortada ayet. Ayetler. Ya şimdi Allah’a şükür bir şey olduk. Ben 1976’da İstanbul müftülüğüne geldim iki üç ay sonra fetva işini bize bıraktılar. Şimdi fetva veriyoruz, bir sürü dedikodu oluyor. Kendi kendime şaşırıyordum. Bakıyorum verdiğim fetva dört mezhebin dördüne de uyuyor. Ama burada halk öyle suçluyorlar ki kafir de diyorlar, her şey. Şaşırıp kalıyordum ilk geldiğim günler. Mesela bu veresiye satışlarda vade farkına faiz diyorlardı. Caiz dedik faiz değil. Adımız faizciye çıktı piyasada. Neyse Erzurum’a da gitmiş, kayın peder de iyi bir hoca. Bana telefon etti, ya sen faize fetva veriyorsun. Ya Hocam ben böyle böyle. Yok ya dedi. Yani şaşırıp kalıyordum. Bunu dört mezhebin dördü de böyle fetva veriyor. Bizim adımız faizciye çıktı. Ondan sonra hangi fetvayı versek aleyhte bir sürü dedikodu. Şimdi artık alıştık Allaha şükür, millet de alıştı. Ne varsa açıkça söylemek lazım. Neyse inşallah insanlar kuran ve sünnete yönelmenin gereğini öğrenirler. Peki bunu burada bırakacağız, başka çare yok. Haftaya inşallah yine aynı konuya devam ederiz.

Tüm Mukayeseli Fıkıh Müzakereleri
# İçerik Adı Yayınladığı Tarih Görüntülenme
1 Kitaba Çağrı 16 Eylül 2017
2 Kurban İbadeti 24 Ağustos 2017
3 Hadislerin Derlenmesinde İran Etkisi 19 Ağustos 2017
4 Diyanetin Fetö Raporu: Bu din bu hale nasıl geldi? 14 Ağustos 2017
5 Hilal, Fitre ve Bayram 28 Haziran 2017
6 Nebi’mizin Ramazan Hayatı 12 Haziran 2017
7 İmsak Ölçüleri 27 Mayıs 2017
8 Dini Siyasete Alet Etmek 20 Mayıs 2017
9 Nebilere Yüklenen Olağanüstü Özellikler 13 Mayıs 2017
10 Tarih Boyunca Nebilere Gösterilen Tepkiler 6 Mayıs 2017
11 Yanlış Şeriat Algısı Suç ve Ceza 29 Nisan 2017
12 Kapitalizmin Sonu 15 Nisan 2017
13 Faiz Bağlamında Modern Finansal Ürünler 8 Nisan 2017
14 Hadislere Bakışımız Nasıl Olmalı 1 Nisan 2017
15 Haram Aylar 25 Mart 2017
16 Kur’an’cılık Tehlikesi 1.Bölüm 20 Mart 2017
17 Din ve Devlet İlişkileri 1.Bölüm 11 Mart 2017
18 Cuma Namazı ve Hutbe’si 4 Mart 2017
19 Kur’an’a Göre Sihir Kavramı 25 Şubat 2017
20 Abese Suresi Bağlamında Nebi’mizin Korunmuşluğu 18 Şubat 2017
21 Ev İçi Mahremiyet Kuralları 11 Şubat 2017
22 Örtünme İle İlgili Hükümler 4 Şubat 2017
23 Baş Örtüsü ve Örtünme 28 Ocak 2017
24 Kur’an’nın Çözüm Üretmedeki Yeri 21 Ocak 2017
25 Yahudileri Gölgede Bırakan Hileler 16 Ocak 2017
26 Müslümanlar’da Allah’a Güven Krizi 31 Aralık 2016
27 Müslümanlığımızı Gözden Geçirme İhtiyacı 24 Aralık 2016
28 Ümmet Olamamanın Ağır Bedeli 17 Aralık 2016
29 Tarihsellik İddialarında Cezalar Örneği 10 Aralık 2016
30 Mezhepçiliğin Doğurduğu Acı Sonuçlar 3 Aralık 2016
31 Kur’an’nın Tarihselliği İddiası ve Miras Konusu 26 Kasım 2016
32 Takiye (Kimliği Gizleme) 19 Kasım 2016
33 Faiz ve Güncel Meseleler 12 Kasım 2016
34 Mehdi Gelicek mi ? 7 Kasım 2016
35 Hz.İsa Gelicekmi? 31 Ekim 2016
36 Çağdaş Ulemanın Usulsüzlüğü 22 Ekim 2016
37 Dinsel Çoğulculuk 15 Ekim 2016
38 Son Kitabı Devre Dışı Bırakma Projesi, Dialog 8 Ekim 2016
39 Fıtrat Zemininde Buluşma 1 Ekim 2016
40 Nisa 34. Ayet Bağlamında Kadına Şiddet 24 Eylül 2016
41 Kurban İbadeti 10 Eylül 2016
42 Kadının Dövülmesi 3 Eylül 2016
43 Kur’an’a Göre Hükmetmek 27 Ağustos 2016
44 15 Temmuz Darbe Gecesine Kurani Bir Bakış 20 Ağustos 2016
45 Paralel Dinin Olmazsa Olmazı Aracılık – 1 13 Ağustos 2016
46 Müslüman Gayrimüslim İlişkileri 2 Temmuz 2016
47 Zekat 25 Haziran 2016
48 Oruçla İlgili Hükümler 18 Haziran 2016
49 Uydurulan Dinde Yatsı Sonu, Seher ve İmsak Vakti 4 Haziran 2016
50 Uydurulan Dinde Mut’a Nikahı 28 Mayıs 2016
51 Uydurulan Dinde Şartlı Talak 21 Mayıs 2016
52 Uydurulan Dinin Dayatması Olarak Çocukların Evlendirilmesi 7 Mayıs 2016
53 Kölelik ve Cariyelik Mezheplerin Dayatması mı? 30 Nisan 2016
54 Musa Hızır Kıssasının Evrensel Mesajı 23 Nisan 2016
55 Sünnetin Delil Değeri 16 Nisan 2016
56 Kira Sertifikaları Faizsiz Ürün mü? 9 Nisan 2016
57 Suç-Ceza Dengesi Açısından Cinsel İstismar 2 Nisan 2016
58 Boşanma Konusunda Allah’ın Koyduğu Sınırlar 26 Mart 2016
59 Allah’ın Koyduğu Sınırlar Nasıl Aşıldı 19 Mart 2016
60 Muhsana, Kadına Pozitif Ayrımcılık 13 Mart 2016
61 İnsanlar ile Cinlerin Ortak Özellikleri 5 Mart 2016
62 Nebiler Günahtan Korunmuş mudur? 27 Şubat 2016
63 Bedir Savaşı Örneğinde Nebi ve Resul Farkı 20 Şubat 2016
64 Dinde Haram-Helal Koyma Yetkisi 13 Şubat 2016
65 Cinler 6 Şubat 2016
66 İlk İnsanın Yaratılışı 30 Ocak 2016
67 İnsanı İnsan Yapan Özellikler 23 Ocak 2016
68 Allah’ı İkinci Sıraya Koymak 16 Ocak 2016
69 Şirkle İman Arasındaki Kararsızlık 9 Ocak 2016
70 Mehdi Beklentisi 2 Ocak 2016
71 Her İnsan Allah’ı Bilir 26 Aralık 2015
72 Fıkıh Müzakereleri | Her İnsan Allah’ı Bilir 26 Aralık 2015
73 Bir Sömürü Aracı Olarak Halifelik – 2 19 Aralık 2015
74 Bir Sömürü Aracı Olarak Halifelik 12 Aralık 2015
75 Kur’ân’da Dindarlık 5 Aralık 2015
76 Tarih Boyunca Bir Siyasi Baskı ve Ötekileştirme Aracı Olarak Zındıklık 28 Kasım 2015
77 Geleneğe Göre Dinden Dönmenin Hükmü (Bölüm 2) 21 Kasım 2015
78 Geleneğe Göre Dinden Dönmenin Hükmü (Bölüm 1) 21 Kasım 2015
79 Kur’an’a Göre Dinden Dönmenin Hükmü 16 Kasım 2015
80 Kur’an’da Zina Suçu Ve Cezası 7 Kasım 2015
81 Tağut Doğru Yolun Üstünde Oturur 31 Ekim 2015
82 Hadis Uydurma Faaliyetleri 24 Ekim 2015
83 Kader İnancı Ve Nesih 17 Ekim 2015
84 Resulullah Sonrası Siyasi Gelişmeler 10 Ekim 2015
85 Nesih 3 Ekim 2015
86 Hac Ve Kurban 19 Eylül 2015
87 Terör Olayları Karşısında Nebevi Siyaset 12 Eylül 2015
88 Dinde Özgürlük 5 Eylül 2015
89 Dine Uyma Yerine Dini Kendine Uydurma 4 “Cariyelik” 29 Ağustos 2015
90 Dine Uyma Yerine Dini Kendine Uydurma 3 “Cariyelik” 22 Ağustos 2015
91 Dine Uyma Yerine Dini Kendine Uydurma 2 “Kitap Algısı” 15 Ağustos 2015
92 Dine Uyma Yerine Dini Kendine Uydurma 8 Ağustos 2015
93 Nebimizin Yürüttüğü Dış Politika 1 Ağustos 2015
94 Kadir Gecesi ve İmsak Vaktine Tavırlar 11 Temmuz 2015
95 Zekat 4 Temmuz 2015
96 Oruç İbadeti 2 27 Haziran 2015
97 Oruç İbadeti 20 Haziran 2015
98 Kutup Bölgelerinde İftar ve İmsak Vakitleri 13 Haziran 2015
99 Emtia Borsalarındaki İşlemlerin Fıkhi Hükmü 6 Haziran 2015
100 Kur’ân’a Göre Gece-Gündüz 30 Mayıs 2015
101 Prof. V. A. Yefimov’la Yapılan Toplantının Değerlendirilmesi 23 Mayıs 2015
102 İsra ve Mirac 16 Mayıs 2015
103 Berzah Alemi 2 9 Mayıs 2015
104 Berzah Alemi 2 Mayıs 2015
105 Enflasyon ve Faiz 25 Nisan 2015
106 İşsizlik Probleminin Kaynağı 18 Nisan 2015
107 Peygamberimizin Öldürülmesini Emrettiği Kişiler Hakkındaki Rivayetler 4 Nisan 2015
108 Faizsiz Sistemin İlkeleri (Zekat-Faiz Karşılaştırması) 28 Mart 2015
109 Faizsiz Sistemin İlkeleri – Faizsiz Bankacılık 28 Mart 2015
110 Faizsiz Sistemin İlkeleri (Enflasyon) 21 Mart 2015
111 Faizsiz Sistemin İlkeleri (Bankacılık) 14 Mart 2015
112 Faizsiz Sistemin İlkeleri 7 Mart 2015
113 Tecavüz Suçunun Cezası 28 Şubat 2015
114 İdam Cezası ve Kıssas Tartışmaları 21 Şubat 2015
115 Ceza Hukukunun Genel Prensipleri 14 Şubat 2015
116 Kur’ân’da Ruh Kavramı 7 Şubat 2015
117 İcmanın Delilleri ve Değerlendirilmesi 24 Ocak 2015
118 Fıkıh Müzakereleri | Ceza Hukukunun Genel Prensipleri 17 Ocak 2015
119 Nebiye Hakaretin Cezası 10 Ocak 2015
120 Noel ve Mevlid Kandili Kutlamalari 3 Ocak 2015
121 Kelime Oyunları ve Şeb-i Arus 27 Aralık 2014
122 Evlilik Nedeniyle Ortaya Çıkan Haramlık 20 Aralık 2014
123 Talak’ın Şarta Bağlanması 13 Aralık 2014
124 Kadının Boşanma Hakkı 6 Aralık 2014
125 Boşanmanın Hükümleri 29 Kasım 2014
126 Küçüklerin Evlendirilmesi 22 Kasım 2014
127 İslam Hukuku-Roma Hukuku Karşılaştırması 15 Kasım 2014
128 Beni Kureyza Yahudileri ve Esirlerin Öldürülmesi 8 Kasım 2014
129 İslâm Miras Hukukunda Kelâle 3 Kasım 2014
130 Batı Güdümlü İslam Anlayışında Kur’an Sünnet Algısı – 2 25 Ekim 2014
131 Batı Güdümlü İslam Anlayışında Kur’an Sünnet Algısı 18 Ekim 2014
132 İslam Alimlerinin Işid’e Gönderdikleri Mektubun Eleştirisi 11 Ekim 2014
133 Kurban İbadeti 27 Eylül 2014
134 Birbirimizden yardım istemek şirk midir? 9 Ağustos 2014
135 Nafile Oruç 2 Ağustos 2014
136 Zekat ve Fitre 26 Temmuz 2014
137 Kadir Gecesi 19 Temmuz 2014
138 Tarihi gelişimi ve Hükümleri Açısından İtikaf 12 Temmuz 2014
139 Yatsının Son Vakti 5 Temmuz 2014
140 Vakti Dışında Namaz, Süresinden Fazla Oruç 28 Haziran 2014
141 Bakara 187. Ayet Işığında Oruç İbadeti 21 Haziran 2014
142 Kimler Oruç Tutabilir 14 Haziran 2014
143 Orucun Tarihi ve Meşruiyeti 7 Haziran 2014
144 Ecel ve Şehitlik – Sorular ve Cevaplar 24 Mayıs 2014
145 Ecel ve Şehitlik 17 Mayıs 2014
146 Seferilik Mesafesi ve Müddeti 10 Mayıs 2014
147 Yolculukta Namaz – 2 26 Nisan 2014
148 Dinden Dönmek 19 Nisan 2014
149 Yolculukta Namaz 5 Nisan 2014
150 Namazı Terketmenin Hükmü 29 Mart 2014
151 Namazda Zikir 8 Mart 2014
152 Kadınların Cemaate Katılması 1 Mart 2014
153 Cemaatle Namaz – 2 22 Şubat 2014
154 Cemaatle Namaz 15 Şubat 2014
155 Sehiv Secdesi 8 Şubat 2014
156 Namazı Bozan Haller – 2 1 Şubat 2014
157 Namazı Bozan Haller 18 Ocak 2014
158 Cumanın Farzından Önceki ve Sonraki Sünnetler 11 Ocak 2014
159 Cuma Hutbesi 4 Ocak 2014
160 Cuma Namazı 28 Aralık 2013
161 Sünnet Namazları 21 Aralık 2013
162 Vitir Namazı 14 Aralık 2013
163 Teheccüd Namazı 7 Aralık 2013
164 Kur’an’da Melek ve Cin Kavramları – Sorular 23 Kasım 2013
165 Kur’an’da Melek ve Cin Kavramları – 2 18 Kasım 2013
166 Kur’an’da Melek ve Cin Kavramları 2 Kasım 2013
167 Cezanın Amacı Açısından Mağdur Hakları 26 Ekim 2013
168 Bayram Namazı ve Teşrik Tekbirleri 12 Ekim 2013
169 Tarihi, Amacı ve Ahkamı Yönüyle Kurban 5 Ekim 2013
170 Kur’an’da Münafıkların Durumu – 2 28 Eylül 2013
171 Kur’an’da Münafıkların Durumu 21 Eylül 2013
172 Günümüz İslam Dünyasının Problemleri 14 Eylül 2013
173 Bedel Hac – Doç.Dr. Servet Bayındır 7 Eylül 2013
174 Allah’ın Bilgisi ve Kader 24 Ağustos 2013
175 Mısırdaki Müslümanların Durumu 17 Ağustos 2013
176 Kadir Gecesi 3 Ağustos 2013
177 İmsak Tartışmaları 27 Temmuz 2013
178 Kutup Bölgelerinde İbadet Vakitleri 20 Temmuz 2013
179 Kader 19 Ocak 2013
180 Kıyamet Alametleri 22 Aralık 2012
181 Kur’an Sünnet Bütünlüğünde Kurban İbadeti 20 Ekim 2012
182 Kur’an Sünnet Bütünlüğünde Hac İbadeti 13 Ekim 2012
183 Faiz-Zekat İlişkisi 6 Ekim 2012
184 Namazların Birleştirilmesi 29 Eylül 2012
185 İslama Yönelik Saldırılar 22 Eylül 2012
186 Alternatif Bir Finansal Ürün Olarak Kira Sertifikaları(SUKUK) 15 Eylül 2012
187 Öğle ve İkindi Namazlarının Vakitleri 8 Eylül 2012
188 Yatsı Namazı Vaktinin Bitişi 1 Eylül 2012
189 Kur’an’a Göre Gelenek 25 Ağustos 2012
190 Bayram Namazı ve Fitre 18 Ağustos 2012
191 Televizyondan Kabe İmamına Uyulabilir mi? 11 Ağustos 2012
192 Ramazan Ayının İnsana Sunduğu Fırsatlar 4 Ağustos 2012
193 İmsak Vakti ve Seher – 2 28 Temmuz 2012
194 İmsak Vakti ve Seher 21 Temmuz 2012
195 Nesih, Kıblenin Değişmesi Örneği 23 Haziran 2012
196 İsra ve Miraç 16 Haziran 2012
197 Uydurma Hadisler – Harun Ünal 9 Haziran 2012
198 Sezaryen Doğum 2 Haziran 2012
199 Vahiy – Sünnet İlişkisi 26 Mayıs 2012
200 Nesih Kavramı 19 Mayıs 2012
201 Din ve Tıp Açısından Sünnet 14 Mayıs 2012
202 Din ve Müzik 5 Mayıs 2012
203 Hadislerin Kur’an’a Arzı 28 Nisan 2012
204 Türkiye’de Kutlu Doğum Etkinlikleri 21 Nisan 2012
205 Allah’ın Elçisini Doğru Anlamak 14 Nisan 2012
206 Kur’an Öncesi Mekke Toplumu 7 Nisan 2012
207 Faizsiz Bankacılğın Problemleri 31 Mart 2012
208 Hz.Muhammed’in(S.A.V.) Tebyin Görevi 24 Mart 2012
209 İslam ve Türk Medeni Kanunu(TMK) Miras Sistemlerinin Mukayesesi 17 Mart 2012
210 Kur’an’a Göre Tağut Kavramı 10 Mart 2012
211 Farklı İnançların Birlikte Yaşamasının Doğal Kuralları 3 Mart 2012
212 Kur’an’a Göre Resule İman, İtaat ve İttiba 25 Şubat 2012
213 Organ Nakli 18 Şubat 2012
214 Sebeb-i Nüzul Meselesi 11 Şubat 2012
215 Daru’l-Harbde Faiz 4 Şubat 2012
216 İftida 28 Ocak 2012
217 Talak (Boşanma) 21 Ocak 2012
218 Gayrimüslimlerle Evlilik 14 Ocak 2012
219 A’raf Ehli 7 Ocak 2012
220 Müminler Cehenneme Girecekler Mi? – 2 31 Aralık 2011
221 Müminler Cehenneme Girecekler Mi? 24 Aralık 2011
222 Çocukların Evlendirilmesi 17 Aralık 2011
223 İnanç Özgürlüğü 10 Aralık 2011
224 Evliliğin Denetlenmesi 3 Aralık 2011
225 Adetli Kadın Kur’an’a Dokunabilir mi? 26 Kasım 2011
226 Hz.İsa’yı(a.s.) Geri Getirmek İsteyenlerin Hedefi 19 Kasım 2011
227 Nebi ve Resul Kavramları 12 Kasım 2011
228 Kurban Bayramına Nasıl Hazırlanmalıyız? 5 Kasım 2011
229 İcma Delili ve Değerlendirilmesi 22 Ekim 2011
230 Vekaletle(Bedel) Hac 15 Ekim 2011
231 İhram Yasakları 8 Ekim 2011
232 Kadınların Yolcuğu 1 Ekim 2011
233 Kur’an ve Sünnet Işığında Hac İbadeti 24 Eylül 2011
234 Faiz Anlayışı 10 Eylül 2011
235 Bayram Namazı 27 Ağustos 2011
236 İmsak Vakti 20 Ağustos 2011
237 Teravih Namazı Konusunda Diyanet’e Cevap 13 Ağustos 2011
238 Oruç Tutamayanlar Ne Yapmalı? 6 Ağustos 2011
239 Güneşin Batmadığı Yerlerde Namaz Vakitleri 2 Temmuz 2011
240 Yatsı Namazının Vakti 7 Mayıs 2011
241 Allah’ın İndirdikleri İle Hükmetmeyenler – 2 30 Nisan 2011
242 Allah’ın İndirdikleri İle Hükmetmeyenler 23 Nisan 2011
243 Günahlarla İlgili Kavramlar – 2 2 Nisan 2011
244 Günahlarla İlgili Kavramlar 26 Mart 2011
245 Büyük Günahlar – 3 19 Mart 2011
246 Büyük Günahlar Nelerdir? 12 Mart 2011
247 Büyük Günah İşleyenlerin Durumu 5 Mart 2011
248 Ye’cüc ve Me’cüc 26 Şubat 2011
249 Dabbetü’l-Arz 19 Şubat 2011
250 Tarikatlarda Vesile ve Tevessül 12 Şubat 2011
251 Evliyanın Yardımı İle İlgili İddialar – 2 5 Şubat 2011
252 Kutuplarda Namaz Vaktinin Tespiti 29 Ocak 2011
253 Evliyanın Yardımı İle İlgili İddialar 22 Ocak 2011
254 Kâlû Belâ Olayı Hakkında Sorulan Sorular – 2 1 Ocak 2011
255 Kâlû Belâ Olayı Hakkında Sorulan Sorular 25 Aralık 2010
256 Mehdi İnancı 18 Aralık 2010
257 Kur’an’a Göre Zekat Oranları 4 Aralık 2010
258 Artan Malı İnfak Etme 27 Kasım 2010
259 Vitr Namazı 13 Kasım 2010
260 Bayram Namazları 6 Kasım 2010
261 Sehiv Secdesi – Mukayeseli Fıkıh Dersleri 30 Ekim 2010
262 Kurban İle Alakalı Sorular 23 Ekim 2010
263 Hac Farklı Aylarda Yapılabilir mi? – Fıkıh Dersi 9 Ekim 2010
264 Başkasının Yerine Hacc Yapmak 2 Ekim 2010
265 Hilal İle İlgili Sorulan Sorular 25 Eylül 2010
266 Cariyeler İle İlgili Sorulan Sorular 18 Eylül 2010
267 ORUÇ BOZMANIN CEZASI 4 Eylül 2010
268 Zekat 28 Ağustos 2010
269 İmsak ve Yatsı Vakitleri – 2 21 Ağustos 2010
270 İmsak ve Yatsı Vakitleri 14 Ağustos 2010
271 İsra ve Miraç -2 10 Temmuz 2010
272 İsra ve Miraç -1 3 Temmuz 2010
273 İcma’a Delil Getirilen Hadisler 26 Haziran 2010
274 İcma 19 Haziran 2010
275 Başörtüsü ve Örtünme 12 Haziran 2010
276 Mezheplerin Tutarlılığı 29 Mayıs 2010
277 Asabe Siyaset İlişkisi (Kızın Çocuklarının Mirasçılığı Örneği) 22 Mayıs 2010
278 Kur’an’ı Açıklama Usulü 15 Mayıs 2010
279 Kartepe Programı Değerlendirme 5 Mayıs 2010
280 Abdestte Ayakların Mesh Edilmesi 24 Nisan 2010
281 Hudeybiye’den Geri Kalanlar 13 Nisan 2010
282 Peygamberimizin Zeynep (ranha) ile Evliliği 3 Nisan 2010
283 Bedir Savaşı 20 Mart 2010
284 Kur’an Sünnet Bütünlüğü: Allah’ın İzni Meselesi 13 Mart 2010
285 Vahiy Çeşitleri 6 Mart 2010
286 Kadınların Özel Halleri 11 Şubat 2010
287 Kur’an’a Göre Zekat Nispeti 6 Şubat 2010
288 Vahy-i Gayr-i Metlüv’e Dair Getirilen Deliller -1 30 Ocak 2010
289 Iskat (Ölen Kimseyi İbadet Borçlarından Kurtarmak) 16 Ocak 2010
290 Dini Tebliğ ve Uygulamada Cebrailin Rolü -2 2 Ocak 2010
291 Dini Tebliğ ve Uygulamada Cebrail’in Rolü 26 Aralık 2009
292 Kuran ve Sünnet Bütünlüğü – Kurban 21 Kasım 2009
293 Kuran ve Sünnet Bütünlüğü – Kıble Meselesi -2 14 Kasım 2009
294 Kuran ve Sünnet Bütünlüğü – Kıble Meselesi -1 7 Kasım 2009
295 Kuran ve Sünnet Bütünlüğü – Kur’anı Anlama 31 Ekim 2009
296 Kuran ve Sünnet Bütünlüğü – Yolculukta Namazin Kısaltılması Örneği 24 Ekim 2009
297 İsa Aleyhisselam Tekrar Gelecek mi? -2 17 Ekim 2009
298 İsa Aleyhisselam Tekrar Gelecek mi? 1-1 10 Ekim 2009
299 İsa Aleyhisselam Tekrar Gelecek mi? 1-2 10 Ekim 2009
300 Hanefi Mezhebinin İçki ile İlgili Görüşleri -1 3 Ekim 2009
301 Hanefi Mezhebinin İçki ile İlgili Görüşleri -2 3 Ekim 2009
302 Mirasta Avliye Meselesi -1 26 Eylül 2009
303 Mirasta Avliye Meselesi -2 26 Eylül 2009
304 Kasten Orucu Bozanın Cezası -1 12 Eylül 2009
305 Kasten Orucu Bozanın Cezası -2 12 Eylül 2009
306 Oruç Keffareti -2 29 Ağustos 2009
307 Oruç Keffareti -1 29 Ağustos 2009
308 Adetli Kadının Orucu -1 22 Ağustos 2009
309 Adetli Kadının Orucu -2 22 Ağustos 2009
310 Hastaların Orucu -1 15 Ağustos 2009
311 Hastaların Orucu -2 15 Ağustos 2009
312 Namazda Örtünme / 2-1 8 Ağustos 2009
313 Namazda Örtünme / 2-2 8 Ağustos 2009
314 Namazda Örtünme / 1-1 1 Ağustos 2009
315 Namazda Örtünme / 1-2 1 Ağustos 2009
316 Kur’an’da Örtünme -1 18 Temmuz 2009
317 Kur’an’da Örtünme -2 18 Temmuz 2009
318 Gayrimüslimlerle Evlilik -1 11 Temmuz 2009
319 Gayrimüslimlerle Evlilik -2 11 Temmuz 2009
320 Müşriklerle Evlilik -1 4 Temmuz 2009
321 Müşriklerle Evlilik -2 4 Temmuz 2009
322 Ehli Kitap ve Müşrikler -1 27 Haziran 2009
323 Ehli Kitap ve Müşrikler -2 27 Haziran 2009
324 Hayvan Kesimi / 2-1 20 Haziran 2009
325 Hayvan Kesimi / 2-2 20 Haziran 2009
326 Hayvan Kesimi -1 13 Haziran 2009
327 Hayvan Kesimi -2 13 Haziran 2009
328 Helal Gıda ve Jelatin Konusu -1 6 Haziran 2009
329 Helal Gıda ve Jelatin Konusu -2 6 Haziran 2009
330 Nafile Namazlar -1 9 Mayıs 2009
331 Nafile Namazlar -2 9 Mayıs 2009
332 Vitir Namazı -1 2 Mayıs 2009
333 Vitir Namazı -2 2 Mayıs 2009
334 Kur’an’ın Genel Açıklaması -1 25 Nisan 2009
335 Kur’an’ın Genel Açıklaması -2 25 Nisan 2009
336 Namazın Mekruhları -1 11 Nisan 2009
337 Namazın Mekruhları -2 11 Nisan 2009
338 Namazı Bozan Şeyler -1 4 Nisan 2009
339 Namazı Bozan Şeyler -2 4 Nisan 2009
340 Namazda Konuşmak -1 28 Mart 2009
341 Namazda Konuşmak -2 28 Mart 2009
342 Namazda Abdestin Bozulması / 2-1 21 Mart 2009
343 Namazda Abdestin Bozulması / 2-2 21 Mart 2009
344 Namazda Abdestin Bozulması / 1-1 14 Mart 2009
345 Namazda Abdestin Bozulması / 1-2 14 Mart 2009
346 Namazda İmamlık / 3-1 28 Şubat 2009
347 Namazda İmamlık / 3-2 28 Şubat 2009
348 Namazda Saf Düzeni -1 21 Şubat 2009
349 Namazda Saf Düzeni -2 21 Şubat 2009
350 Namazda İmamlık / 2-1 14 Şubat 2009
351 Namazda İmamlık / 2-2 14 Şubat 2009
352 Namazda İmamlık / 1-1 7 Şubat 2009
353 Namazda İmamlık / 1-2 7 Şubat 2009
354 İmamın Arkasında Kıraat -1 24 Ocak 2009
355 İmamın Arkasında Kıraat -2 24 Ocak 2009
356 Namazda Okunan Sûre ve Ayetler / 4-1 17 Ocak 2009
357 Namazda Okunan Sûre ve Ayetler / 4-2 17 Ocak 2009
358 Namazda Okunan Sûre ve Ayetler / 3-1 10 Ocak 2009
359 Namazda Okunan Sûre ve Ayetler / 3-2 10 Ocak 2009
360 Namazda Okunan Sûre ve Ayetler / 2-1 3 Ocak 2009
361 Namazda Okunan Sûre ve Ayetler / 2-2 3 Ocak 2009
Kuran Dersi Canlı Yayın